Thursday, December 2, 2010

Taksub

Kebelakangan ini aku tak berapa into dengan perbualan perbualan malaikat dan syaitan mengenai perempuan, wayang, handphone, spiritual, joran dan politik. Tetapi lebih kepada etika dan agama itupun lebih kepada perbualan melalui ruang maya facebook dan ym. Fitrah aku lebih suka diam dari berdialog dengan manusia perfikiran konservatif sempit. Naturalnya mereka lebih gemar dengan konversasi kalah - menang dari terus berfikir dalam.

Aku tak kisah siapa yang menang, bukan boleh masuk ABP kat TV3 tu ye dak. As long as i can deliver my idea, itu sudah cukup meng exist kan kewujudan aku. Kalau menang pun tak apa lah cuma kadang muncul ujud dan riak.

Sememangnya agak minimum kumpulan manusia yang dapat mengubah kondisi keanjalan kubikel kubikel otak aku. Kamu mungkin boleh menang tapi kamu gagal dalam mengubah persepsi dalam pemikiran aku. Tapi kebisaannya kamu kalah bukan. Kerana aku tidak pernah mengeluar sebarang fakta atau nas nas dari pada kitab kitab pojok yang kamu baca, kerana apa, kerana aku tidak mahu sesat. Dan aku memang tidak mahu terikut sesat seperti kamu sesat.

Ego kan aku.

Baru baru ni akhbar kosmo dan stesen tivi meletup meletup mengeluarkan tentang ajaran syiah di Malaysia. Tiada lagi berita hangat punk minum darah, skinhead makan sampah, anak luar nikah.
Ramai juga yang juga yang cuba menjadi jaguh dengan menghentam idea aku. Aku seperti tidak mempunyai barisan perisian firewall kaspersky untuk menampan semua serangan virus virus liar yang berbaris panjang hanya untuk menyakinkan aku bahawa mazhab aku salah dan mazhab mereka betul.

Akhirnya aku cuma mampu senyum dengan beberapa serangan berbentuk peribadi. heh itulah cuba pakai firewall awal awal.

Siapa yang tentukan semua ini, siapa.?
Mengapa perlu patuh dengan prinsip prinsip yang ditentukan manusia lain.

Salahkah aku hidup hanya dengan membontotkan etika etika pegangan hidup kamu. Mengapa perlu ada pandangan pandangan jahat bila aku tidak menuruti pegangan ciptaan kamu.

Tiada satu yang dapat memberi jawapan yang dapat mengubah kawalan kewarasan aku. Semua sampah, semua rubbish, semua tak bermakna. Tiada satu pun sumber dari Kitab Hakiki.

Semua marah marah, kata aku sesat, aku akan ke neraka. Hey siapa kamu untuk menentukan kemana hala selepas kematianku. Kamu tuhan.? Kamu rasul.? Kamu wali.? Kamu khalifah.? Tidak bukan. Kamu manusia biasa, begitu juga aku.
Cuma perbezaan antara kamu dan aku cuma satu. Aku berpegang pada sunnah dan kamu tidak.

Bagi aku kawanan kawanan perang yang kamu hantar ibarat kumpulan beruk di Pantai Teluk Kemang. Mengacah gacah meminta sepotong Tembikai. Kerana apa.? Kerana kamu mengacah aku untuk tunduk mengikut kehendak kamu. Dan paling kamu benci bila tarbiah kamu tidak menusuk masuk kedalam dalam hati hati gelapku.

Dan paling penting aku menyayangi keduanya, baik para sahabat baginda, baik ahli keluarga baginda. Dan tidak pernah bagiku untuk untuk memfitnah satu antara mereka seperti yang tertulis dalam kitab pojok sembahan kamu.

Bait bait karangan panjang untuk kamu, dariku yang kamu katakan Penjilat Khalifah.

“Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad diantara kamu, dan belum nyata orang-orang yang sabar”.  (Q.S. Ali-Imron : 142)