Saturday, March 5, 2011

Apostrophe 1

The world is awesome, but the peoples, they are weird. Telan karbohidrat yang sama, hirup oksigen yang serupa, berbumbung langit dan disalai matahari yang satu, tetapi masih angkuh berteriak menjulang diri -- aku lebih baik, aku lebih layak, aku lebih sempurna, aku lebih berhak, aku masuk syurga, bla, bla.

Ada perkara yang aku gagal toleransikan, ada permasalahan yang aku tidak mampu untuk fleksibelkan, ada obsesi yang aku benci diskusikan. Hey, adakah ini sebagai alasan untuk dicanang dan ditentang perihal perbezaan-perbezaan, sedang sepatutnya kita boleh julang, raikan, dan rayakan persamaan-persamaan.?

Kadang-kadang, aku terfikir juga tentang anutan aku. Ramai umat Islam khususnya, seperti gemar untuk memperinci dan memperhalusi sesuatu perkara di dalam ibadat -- bagaimana membaca bismillah dengan tajwid dan tartil, bagaimana rupa sujud yang betul, bila-kah waktu yang afdal untuk tahajjud, berapa-kah nilai harga segantang beras di Baghdad, untuk pembayaran zakat, cara-cara meratakan air wuduk dengan sempurna, etc, etc -- daripada menyeru ke arah melakukan ibadat.

We had been left off for at least fourteen hundred years behind, and I believe, if you do mind my ignorance, there is no absolute truth in every methods of performing ibadat. Konklusinya, sesuatu yang pada mulanya tampak mudah dan ringkas, akhirnya dibebani dan dipayahi dengan kaedah pelaksanaan yang merumitkan dari pelbagai ulama yang beranggapan diri mereka maksum, sehingga mahu mempraktikkan agama menjadi begitu berat dan mencabar.

Well, at least for me.

Setahu aku, agama ini penuh dengan rukhsah dan keringanan, bukan.?

And one more thing, ada-kah agama itu bersifat hukuman semata-mata.?